fredag 9 december 2016

Salsa eller valsa runt i foxtrot

Arbetskamrater på en lokal jag mötte
en tidigare förälskelse på mig stötte.
Igen, men nu mindre diskret
han drog in mig på dansgolvet,
salsan gjorde mig het.
Jag blev våt av svetten från dansen.
Han var desperat, det var sista chansen.

Han var samma man som sist.
Några fler år på nacken, visst.
Jag tycker det är sorgligt och trist
när män vägrar tro att man inte vill.
Tänk er en berusad man,
med ögon som en död sill.

Vad är det för mening
att följa en nycks lust
som man redan från början ser
med nyktra ögons “trust”
gentemot sin egen fästman,
som är himmelrikets topp.
Skulle man då, på ett danshak,
ha lust att fiska efter snopp.

Versen skrev jag för över tjugo år sedan. Den är någorlunda aktuell än idag. Inte salsan som dans, det brukar mest bli som ett rörigt tillbehör vid maten. Men jag valsar gärna runt i foxtrot och bugg. 

2 kommentarer:

  1. riktigt bra vers, både rolig och träffsäker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Maria!
      Brukar sitta och fnissa för mig själv när jag läser den ibland.

      Radera