fredag 2 december 2016

Nä, nu blir det andra bullar

Vad vore en husmorsblogg utan inlägg om bakning. Förlåt Oskars konditori, i Vetlanda och alla andra bagerier, runt omkring här i världen. Men jag tycker hembakade bullar är bäst till fikat.

Min mor bakade bullar med två fyllningar. Ena deghalvan fylldes med kanel och socker och den andra halvan fylldes med russin. När jag bakar bullar med russin, tänker jag på morfar. Min mamma berättade att morfar var förtjust i bullar med russin. Hemma hos mig, bakas det främst kanelbullar. Ibland blir de stora och ibland blir de små och ofta är de med socker på.

Det är rätt otacksamt att fylla bullarna med russin.  
De enda bullarna jag lägger russin i nu, är i lussekatterna till jul.

Än idag är det någon som pillar bort de mörka, skrumpna druvorna och lägger dem på min assiett. Jag vet att jag inte behöver äta upp dem. Men jag gör det ändå, eftersom jag tycker om russin. För att slänga livsmedel, även om det är nog så litet, det bär mig emot. Nästan så att jag kan bli arg. Och blir jag arg, då kan ni få se på andra bullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar