torsdag 24 november 2016

Ilska i kroppen

Har du aviga dagar?
En morgon vaknade jag av att hela kroppen bubblade, som kolsyra av irritation. För… ingenting. Jag kunde inte sätta fingret på vad jag irriterades över. Inte försvann det när jag kom till jobbet heller. Fast mina arbetskollegor, trots morgontröttheten, skrattade inom hörhåll från mig.

Själv kände jag mig bara butter och moloken. Helst av allt ville jag bara släppa allt jag hade för händerna och åka hem igen. Förnuftet i mig talade dock om för mig, att jag inte kunde göra det. För hade arbetsgivaren frågat mig, varför jag skulle gå hem. Vad skulle jag ha svarat då? Att jag var ilsk i kroppen. Så naivt. Det vore nära på en arbetsvägran på det. Så det var bara att gneta på och invänta arbetsdagens slut.

Brukar du bli irriterad?
Vissa personer brukar bli arga och irriterade på småsaker eller andra människor runt omkring sig. Kanske på jobbet eller i trafiken. Hemma på sin partner, på barnen eller bara när man gjort något tokigt själv. Andra är coola och tar tillvaron med ro och till och med skrattar åt motgångar och elände.

Jag tror de flesta av oss, har dåliga dagar ibland. Då man känner sig nedstämd, irriterad eller har dagar, när mycket man tar sig för krånglar. Man fumlar och spiller. Slår i knogar och tår. Bryter en nagel, bränner sig på ugnen. Listan kan göras lång. Det är sådana dagar, man ibland önskar, att man låtit bli att stigit upp ur sängen. Det är en evinnerlig tur att det finns bra dagar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar