torsdag 7 december 2017

Har du en man i byrån?

“Tänk dig att ha en man i byrån i en ask bland många grejor. När som helst du får lust plockar du fram din ask.” Det har jag hört Lill Lindfors sjunga många gånger. Jag vet inte vad ni anser, men jag tycker att det är en svängig och klämkäck låt..

Men jag förstår aldrig vad det är som det sjungs om egentligen.
Varför skulle hon stoppa ner en  man i byrålådan?
Och sen bara plocka fram honom när hon fick lust.
Jag har varit så naiv när jag hört låten och trodde först att det faktiskt, helt bildlikt, skulle vara en liten man i en byrå. Troligtvis bottnar det i min barndom och jag kom väl att tänka på  Barbies Ken.

Jag är helt säker på att det finns människor, som har det som Lill Lindfors en gång sjöng om att hon kunde tänka sig att ha i byrån. Kanske är det bara en lek med orden i sången, som grundar sig i att stuva undan en jobbig partner. Eller så kan vi få ha våra fantasier och tro att det är den manliga varianten av en uppblåsbar Barbara eller en sådan där penisatrapp som går igång, om den är laddad med batterier. Eller så är det bara någon som har en bortglömd Kendocka liggandes däri. För han var i min barndomsvärld, en liten men dock stilig man, som faktiskt får plats i en ask bland andra grejer i en byrålåda.

En man i byrån – Lill Lindfors


Va' en man kan vara härlig,
och så plötsligt så besvärlig,
ärligt sagt förfärlig, ja ni vet.
Lite prassel följs av trassel,
snick och snack och tissel tassel,
och det är trist man längtar
att få va' i ensamhet.


Tänk dej att ha en man i byrån,
i en ask bland andra grejor.
När som helst du får lust
så plockar du fram din ask.
Tänk dej att ha en man i byrån,
i en ask bland andra grejor.
När som helst du får lust
så plockar du fram din ask.


Känner du dej ensam syster,
lite kelsjuk eller dyster
har du alltid asken att ta till.
Sen har du kul tills det blir tråkigt
blir det obekvämt och bråkigt
stoppar du bara ner din ask i lådan när du vill.


Tänk dej att ha en man i byrån...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar