fredag 1 december 2017

En mossig morsa

Vad kalllar du din mamma?
Säger du mamma, morsan eller tilltalar du henne vid namn?


När jag var liten sa jag alltid mamma, aldrig vad hon hette om ingen frågade mig. När jag gick i mellanstadiet började jag säga mor och far. Anledningen till det var att jag hade en brevkompis som sa mor och far till sina föräldrar. Det lät trevligt och annorlunda, så därför gjorde jag det med. Varför hon gjorde det, vet jag inte men jag tänker fråga.


Morsan har jag nästan aldrig sagt. Men det har jag hört andra säga om sina mödrar. Bland annat min man och hans bröder. De kan dra till med morsan, om de vill att hon ska uppmärksamma det de vill ha sagt. Men eftersom de är smålänningar och inte uttalar r, så blir det mossan. Inte det gröna ludna vi kan finna i skogen, men jag tror ni vet vad jag menar.


När jag fick barn eller kottar, som en del säger,  för det finns ju också i en skog, blev jag med ens tilltalad mamma. När ungarna sedan blev längre än mig, blir det till och med lilla mamma ibland.


Vi föräldrar säger fortfarande inför våra vuxna barn, att “Jag ska höra med pappa” eller  “jag ska höra med mamma”.


Jag undrar om ni som redan har fått barnbarn, blev ni mormor, morfar, farmor eller farfar på en gång, efter att era barn, fått ett barn? Jag antar det.

Min egen mor, blev mormor och barnens farmor, blir tilltalad vid sitt namn av svärsöner och svärdöttrar. Men blev såklart farmor, fast hon både är mormor, mamma, svärmor och mossan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar