fredag 15 december 2017

Lyckans ost

Är du för eller emot kälkbackar?
Om det är vinter och kallt, absolut tycker jag att ungar och andra med barnasinnet kvar ska få åka pulka, skidor eller kälke i en backe.


Men att en mejeriprodukt skall få symbolisera ett vinterlandskap. Det tycker jag är synd. Jag stör mig på detta fenomen att osthyvlaren inte förmår att hyvla från en kant till en annan. De håller sig bara på sin kant, antar jag. Eller kant och kant, de karvar mest i mitten hela tiden.


Men det är väl som utförsåkning eller som när jag ville att barnen skulle få ha lite roligt i snön. Jag gick ju inte ända upp i backen och släppte pulkasnöret och lät småbarnen swisha ner hur som helst. De var ju nybörjare och jag var rädd om de små liven.


Alla är nybörjare även i att hantera en osthyvel. Men jag har märkt att vissa nog inte ens vill lära sig att hyvla. Jag är rätt glad över att de inte arbetar med finsnickerier. ("Jag önskar ett plant bord." "Sorry, du fick en mer vågad variant.")


En ost är ändå en ost som råkar få en och annan avhyvling om det är en hård variant, Har ni märkt förresten, att vissa ostar är näst intill omöjliga att hyvla? Ostmassan liksom korvar sig och går sönder när man försöker få sitt pålägg på smörgåsen.Om jag vrider osten ett kvarts till ett halvt varv går det ibland lite bättre. Hur kommer det sig?
Jag har tur om jag får ostskivorna hela.

Annars får jag förlita mig på turen i kärlek eller spel. Då kanske man kan förklara sig som en lyckans ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar