söndag 15 maj 2016

Väderleken vattenkrig

Ibland blir dagarna inte som man tänkt sig.
Jag ville bli klar med ogräsrensningen i den stora rabatten.
En mulen himmel släppte väder. 
Väderleken lekte vattenkrig med mig. 
Länge var vi motståndare lika envisa.
Vattnet tyngde ner mitt hår. Blötte ner mina handskar. 

Jorden var i maskopi med min motståndare och 
sög åt sig så mycket väta den bara kunde. 
Skitade ner i stort sett allt det jag hade på mig.

Jag gav mig inte förrän rabatten var fri från kirskål och målla. 
Blöt, kall och nöjd med dagens uppgift, gick jag in. 
Värmde mig med en ångande dusch. 
Vatten som vatten, tänkte jag. 
Men nu är det jag som bestämmer när det ska sluta skvala. 

Vem vann väderleken? 
Jag tror det blev oavgjort. 
Jag slutförde mitt uppdrag, sitter inomhus med torra kläder och 
hör regnet smattra mot rutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar