torsdag 16 juni 2016

Hur länge är man en glad amatör?

Själv har jag varit en glad amatör i flera herrans decennier.


Jag kallar mig inte en glad amatör, när jag är i skogen och plockar bär eller svamp. Då är jag bara glad och förnöjsam. Det beror på att jag vet vad jag kan förvänta mig, när jag plockar samma sorters bär och svamp som jag brukar göra.


Jag kallar mig heller inte för en glad amatör när jag utför återkommande uppgifter i trädgården, som att klippa träd eller rensa ogräs. Det går på rutin.


Men, när jag botaniserar bland fröpåsar, sår och planterar vissa växter, som jag ännu inte har en aning om hur det kommer att bli i slutändan. Då blir jag en glad amatör. När jag känner en förhoppning om, att det man sår och planterar, skall förväntas ge ett önskat resultat.

Om resultatet inte blir som förväntat. För det händer faktiskt när man är en glad amatör. Inte blir jag en ledsen amatör då. Möjligtvis en lite besviken amatör. Men som glad amatör vet jag att det kommer fler tillfällen att prova på något nytt. De må vara frösådd, betonggjutning, olika byggprojekt eller andra hobbyer man tar sig för.

När något man gör, blir som förväntat eller till och med ännu bättre. Då är det lätt att vara en glad amatör. Hela livet igenom. Hur länge det månne bli?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar