lördag 4 juni 2016

Med fotsvett och längtan till semestern

Det är den här tiden på året, som så många längtar efter. Solen och värmen som är så underbart skön, när man är ledig. Det är den här tiden, med ett flertal veckor kvar till semestern, som det finns mest att göra.

På jobbet, inne i fabriken, lackar svettpärlorna fram som en vårflod. Arbetskläderna klibbar fast mot kroppen. Fötterna sväller inne i stålhättaskorna. Ett par strumpor fuktas av fotsvett. Arbetsförmågan avtar med hettan och jag blir trött och slö. De få fläktar som finns, är åtråvärda och flyttas runt, mellan arbetstagarna och operationerna.

Arbetsklimatet inne på kontoret är mestadels ganska svalt. Där finns det markiser för fönstren och air condition som svalkar i rummen.

I verkstaden står luften still. Utanför blåser sommarvind. Det är då jag längtar som mest,
till semestern.

Sen när semestern väl börjar, får man vara glad över att det inte regnar alla dagar i veckorna, som man fått ledigt. Ska jag resa i väg, ser jag till att packa med regnkläder och stövlar eller paraply. Allt för att lura regnet. Eller för att åtminstone vara beredd på och utrustad för nederbörd.

Om det regnar eller är soligt på min semester, spelar ingen roll. Huvudsaken är att jag får vara ledig, från fotsvett i ett par stålhättaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar