fredag 12 augusti 2016

Nya friska tag

“Vila upp dig nu riktigt ordentligt så du kommer tillbaka igen med nya friska tag”. Hur många har inte hört den frasen innan man går på semester? Jag älskar ledighet. Speciellt semester. Det är en trivsam klang i det ordet som känns bra. Jag är bara så värdelös på att ta det lugnt och vila upp mig.
Min egentliga vila blir min sovmorgon. Att få sova ut tills jag vaknar någorlunda självmant.


Varje dag övar jag på att ta det lugnt. Det går inte så bra. Varken för mig eller för min man. Jag kan inte säga att jag lider av mitt tillstånd. Vi får en hel del gjort när vi är lediga.

Jag tar det oftast lugnt när jag är hemma och tvättar.
I en och en halv till två timmars intervaller av ledig tid kan jag ägna mig åt något annat när maskinen tvättar åt oss i hushållet. Som tex passa på att; måla, åka och handla, fika och planera för nästkommande projekt eller aktiviteter. Åka iväg och bada, vara ute i naturen, hälsa på svärmor eller bara ligga ner och läsa, lösa korsord, lyssna på musik, börja med maten, hinna äta och plocka undan. Städa lite, putsa fönster bara för att man har lust, fixa på tomten. Om allt där emellan tar längre tid än efter det att tvätten slängts in i tvättmaskinen, tvättats och blivit klar, så gör det ingenting. Vi har ju semester.

När ledigheten är slut och jag skall till jobbet igen, kan det kännas bra att få tillbaka sina rutiner igen. Alternativt är det då man känner ett behov av att vilja ha en semester till för att vila och få nya friska tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar