söndag 2 oktober 2016

Gräsänka för en helg, del 2

Den efterlängtade helgen av egentid i lugn och ro förvandlades till en röjarhelg. Inte med festande vänner på stadens barer. Utan med ett utrensande av forna burna kläder. Ut ur garderoberna försvann allt från 80- och 90-talet. Min älskade festblåsa från när jag var tjugo. Kavajer med axelvaddar breda som lagårdsdörrar. Det var väldigt mycket axelvaddar under en period på 80-talet. Hade jag lagt alla plaggen bredvid varandra, så lovar jag, att måttet av lagårdsbredd, skulle vara rätt passande. Blusar, byxor, klänningar, kjolar och de axelvaddsstinna kavajerna, åkte ner i påsar för återvinning.

När gräsänkans helg var över hade jag förutom att rensa ur garderober, fått bättre ordning bland de plagg som blev kvar. (Få se hur länge det håller i sig.) Jag hade bakat frallor. Suttit ute i trädgården och läst böcker. Kurat skymning i soffan och tittat på de filmer jag valt. Naturligtvis hade jag ätit och fikat, när jag velat.

Jag kände mig så nöjd med min lediga tid. Som om jag hade fått en veckas semester till skänks. Och det bara att få vara gräsänka för en helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar