lördag 1 oktober 2016

Gräsänka för en helg

Tycker ni om att få rå om er själva? Det gör jag. Att få göra det som man har lust med för stunden.

- Ta det nu lugnt och känn inga måsten, sa mannen till mig när han fick syn på mina trånande blickar mot trädgårdslandet.
- Nej då, jag kommer bara göra det jag får lust till i helgen. Jag tänker inte tvätta i alla fall, sa jag. Innan jag kramade om honom och önskade honom en trevlig helg i Stockholm.

Den yngsta dottern skulle iväg med sina kompisar till Göteborg. Plötsligt blev jag smått orolig över att någon av de utflugna ungarna skulle få för sig att överraska mig genom att komma hem. Jag sände snabbt iväg ett meddelande till dem. För att avstyra eventuella tankar om att komma hem till sin barndomsstad. Bara för att jag önskade min efterlängtade egentid. Jag formulerade det inte på det viset. Men jag är hundra på att de förstod vad jag menade.

Vill ni veta vad jag gjorde strax efter gubben försvann på fredagsförmiddagen? Jo, jag fick en sådan innerlig lust att bära ner tre korgar med smutsiga kläder i källaren. Och sätta på en tvätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar