torsdag 24 mars 2016

Åker klimakteriekäringar till blåkulla?



Jag var där, satt i skuggan under ett träd och åt min matsäck, precis vid foten av platån där påskkärringarna stämmer träff. Det hade varit ett resmål bland många andra som jag önskat resa till länge.


Var det många häxor där undrar ni som inte vågat er dit än?
En och annan skata såg jag allt. De swishade runt bland trädtopparna. Kanske för att de kände sig vilsna och inte vågade sig ner i flocken av kacklande hönor. Eller om de bara ville ta sig en uppfriskande flygtur innan de satte sina fötter på de heta klipphällarna för att gemensamt gå på pickninck. Samt utbyta erfarenheter av sina häxkonster.


Många av oss har redan som barn spökat ut oss någon gång på skärtorsdagarna. När vi i vår tur fått barn, har vi klätt ut dem med förkläde och sjalett på huvudet. Målat fräknar och rödrosiga kinder på dem. Vi har skämtat om att ta kvasten till Blåkulla inför denna torsdagen vid påsk.


Det finns bolag som ordnar resor dit. Samåkningstider med bla. kvast mot denna destination. Jag tog båten, tur och retur från Oskarshamn till Blå Jungfrun tillsammans med ett gäng andra en dag.


Så på frågan om klimakteriekäringar åker till Blåkulla. Självklart, jag har ju varit där. Men jag väljer andra dagar än skärtorsdagen. 
Det är så många andra kärringar som åker dit då. Har jag hört.

Glad påsk på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar