onsdag 23 mars 2016

Förväntat resultat/Jag ser det på påsklämmorna

I köket vid spisen har jag tre små porslinsburkar vilket det står skrivet på vad som skall vara i. Det stämmer inte alls om man lyfter av locken och tittar efter vad som egentligen finns i. På en burk står det “lite smått och gott” det är vad jag fyllt de andra burkarna med också.

Nåväl, i en av burkarna har jag påsklämmor eller inte. 
Sådana klämmor i olikfärgad plast cirka fyra centimeter långa och en centimeter breda som man med lätt hand knäpper och snäpper med. Twixit står det på somliga. Det finns större modeller men de har jag i en låda i köket istället eftersom burken är för liten.


Helst ska burken vara tom för då är frysen full. När burken är välfylld så pass att påsklämmorna syns under locket, då är det dags igen. Att baka bröd.
Har man tur hinner man få lust att baka innan burken är överfull. Annars får jag ta den ork och tid jag har samt börja med degen ändå. För när jag väl står där med degkrokar, jäst och mjöl så kommer oftast lusten in och samsas med tid och ork.

Resultatet blir som jag förväntar mig. Porslinsburken tom på påsklämmor. Frysen blir åter laddad med rågbullefrallor för kommande frukostar. Som bonus på verket, kanelbullar till fikastunder en tid framöver.

Vissa perioder bakar jag allt mitt bröd själv. Annars finns det människor som inget annat gör än att bakar hela dagarna. De gynnar jag med glädje när man inte har varken tid, lust eller ork. Då får burkarna stå där med eller utan klämmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar