tisdag 22 mars 2016

Förkylningsdax

VARNING UTFÄRDAS!
Känsliga personer läser på egen risk

Hur mycket snor finns det i en näsa egentligen?
Det måste finnas fler än jag som har undrat det. Man avverkar flera meter hushållspapper eller ett okänt antal förpackningar med pappersnäsdukar när man är förkyld.
Var någonstans finns det vanliga hederliga näsdukar i mjuk bomull att inhandla? Jag vill inte snyta mig i billiga näsdukar som är så tunna att snoret tränger igenom tyget så fingrarna blir blöta.
När barnen var förkylda, när de var små, försökte jag förklara att ju mer de snöt sig desto mer snor blir det. (Om det stämmer vet jag inte.) Hushållspapper kan vara hårt att fräsa ut och torka av små näsor med. De snyts så pass att näsan på vederbörande blir röd, Röda näsvingar svider.
För att mildra smärtan och minska åtgången av papper, samt därmed slippa plocka snorfanor vilka brukar hamna överallt i hemmet, så fick barnet som var förkylt ett gammalt örngott eller en väl använd kökshandduk som snytetyg. Det är åtminstone mjukare för en liten näsa, tillräckligt stort för att kunna snyta sig i många gånger och lätt för barnet att hålla reda på.

Länge trodde jag att man under förkylningsperioden kunde se i vilket stadium i sjukdomsförloppet man befann sig i. Just på snoret. Från klart genomskinligt och irriterande rinnigt till segt gulgrönt ofta täppt i näsan snor som påvisar att det snart är över med förkylningen för denna omgången. Alla förkylningar ter sig olika. Det är nog främst om det är något virus i kroppen som ger en indikation av hur det kan stå till med utvecklingen av tillfrisknandet.
Om jag är sjuk och befinner mig i den “gulgröna-sega-snor-perioden”  börjar jag fundera: Var kommer allt snor ifrån och tar det aldrig slut?  
Jag tycker att jag har snor i hela huvudet. Det täpper igen både i öron, näsa och hals.
Jag fick tillskickat mig en Kalle och Hobbe serie av min syster en gång. 
Historien var som följer: 

Mamman till sitt barn som samlar upp allt snor.
  • Vad ska du ha allt snor till?
  • Häftmassa, svarar barnet.


Det är just vad snor kan vara. En klibbig seg gulgrön häftmassa. Likt klister som håller på att härda ungefär. När så klistret har torkat då är det dags att sätta den sista snorkråkan som punkt.

1 kommentar:

  1. De där örngotten kommer jag ihåg! Det var smidigt för då hade man alltid det vid sig när man behövde snyta sig.

    SvaraRadera