fredag 8 april 2016

Klimakteriekärring

En obeskrivlig hetta omger kroppen en stund som sedan efter ett tag klingar av och försvinner.
Jag har kommit in i klimakteriet. Jag var 36 bast när detta medelålderssyndrom började. Tänk er, inte ens 40 år och redan en klimakteriekärring. Kul ord det där, men det klingar rätt negativt tycker jag.
När jag berättade för några nära och kära vänner var jag hamnat i min utvecklingsfas här i livet, fortfarande och alltid som en kvinna i sina bästa år fick jag höra att det var väl alldeles för tidigt.
Jag kunde bara konstatera att det är alldeles på tok för tidigt. Men i nästa andetag att nu är det bara att gilla läget. Att vara utan månatliga blödningar har jag inga som helst svårigheter med.


Men alla dessa värmevallningar. Dagarna fungerar väl rätt okej, men nätterna. Jag vet inte varför man inte vaknar innan man blir så där varm. Man vaknar när lakan och täcke och till och med kuddarna, fläckvis är blöta.Det är en obehaglig känsla. Omständigt är det också när man måste upp och tvätta av sig innan sängen skall fixas till så det blir behagligt i horisontalt läge igen. Sen ligger man och snurrar runt och somnar lagom tills klockan ringer vid femsnåret för uppstigning till arbetet.


Jag hade verkligen stått ut ett bra tag för att liksom vänta ut den här fasen i livet. Efter en tid fick jag nog och kände mig mer eller mindre tvungen att göra något åt detta tillstånd. I hälsokostbutiken frågade jag om de hade några piller mot mina besvär. Det finns en del preparat att knapra  på om man vill.

Kvinnan i butiken såg ut att vara minst 20 år äldre än mina 36 när jag berättade om mina problem. Tanten hade inte själv känt av några symtom och vi kunde bara konstatera att vi alla är olika. Jag stod och valde bland askarna i hyllan och läste hur preparaten skulle doseras innan jag kollade priset och räknade ut styckpriset per tablett innan jag valde den ask naturpreparat som följde med mig hem. Jag hade tur för klimakteriepillerna verkade hjälpa ganska omgående. Symptomen lindrades. Nackdelen är när man glömmer ta sina piller då kommer vallningarna igång som ett brev på posten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar