torsdag 28 april 2016

Plattan i mattan

Grattis, alla ni som heter, Ture och Tyra. När jag såg i almanackan att det var er namnsdag idag, 28/4-16.  Kom jag direkt att tänka på Tures Trafikskola. Det var där jag tog körlektioner, i slutet av 80- talet. Han som hade körskolan hette just Ture. Hans Fru, som jobbade i receptionen, hette Tyra. Sen fanns det en körskollärare till, en man vid namn Tore.


En del som hände när man övningskörde kommer man nog alltid att minnas..
Bland annat så resulterade ett av mina första försök i, att jag körde in i en syrenbuske på tomten. Till mitt försvar tyckte farsan att jag skulle pröva på att köra i vinterväglag. Jag är inte säker på att morsan tyckte att det var en så bra idé. Med tanke på busken.


Det här är lite pinsamt att förtälja. Men jag lärde mig att köra bil i min fars, inte alltför funktionella bilar. Bland annat hade en av bilarna, en växellåda som satt lite snett. Det gick bara att få in två växlar på den under en period, tvåan och fyran. Varvid jag lärde mig att köra iväg på tvåans växel.
När jag sedan började på körskolan, startade jag på tvåans växel även där.
Ture, gillade inte alls att jag startade bilskolans Nissan Sunny, på det sättet. Han rättade till min startprocedur ganska omgående.


Det går inte fort när man är nybörjare. En gång när jag var ute och övningskörde, med min far, så gick det sannerligen inte fort nog. När vi hade kommit en bit från samhället och 50 skylten, tyckte han att det gick väl långsamt.
- Gasa lite mer, sa han. Och jag gasade lite mera.
- Gasa ännu mer, vi kommer ingenstans i den här hastigheten, fortsatte han.
Åh, som jag gasade sen. Men han var fortfarande inte nöjd. Jag blev då upprörd på tonårsvis och skrek:
- Jag har redan plattan i mattan!
Bilen rullade framåt i snigelfart. Pappa bad mig stanna vid sidan av vägen. Han upptäckte ganska snart att gasvajern hade gått av. 
- Du som har mindre fingrar. Tvinna ihop ändarna. Här har du isoleringstejp. Använd det, så håller det tills vi kommer hem, sa pappa.  
Jag hjälpte till att fixa gasvajern provisoriskt. Sedan fortsatte vi vägen fram.

Jag fick mitt körkort till slut. Lite tack vare pappa och hans bilar.. Men mycket tack vare Tures Trafikskola. Skänker idag en tanke till dem som jobbade där. Tack, Ture, Tyra och Tore.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar