fredag 29 april 2016

Svenskar är mesiga

Nu har jag skrivit i min Husmorskomikblogg i lite mer än en månad. Den är tänkt att få andra att le samt ge utlopp för min egen kreativitet. Målsättningen var att lägga ut en vardagsbetraktelse, varje fredag. Med något enstaka bonusinlägg någon gång. Det gick inte alls som planerat. Målsättningen har jag hållit hitintills. Det är fortfarande roligt. Men jag får tvinga mig själv att inte lägga ut fler inlägg än vad som var tänkt. Det går sådär.

I början blev jag faktiskt smått besatt av att titta på sidhistoriken över bloggen. Jag, av alla människor, som egentligen inte bryr mig om vad andra tycker och tänker om mig.

Jag har även börjat få förslag på vad jag skall skriva om. Bland annat då vi vid en fikarast på jobbet, började prata om helger. I synnerhet om den ankommande 1 maj. Som i år infinner sig på en söndag.

-Skriv om att svenskarna är mesiga. Det kan du ta upp i din blogg, sa den fackliga representanten, tillika arbetskamraten..
- Det är inte ens roligt, sa jag.
- Nähä, sa den fackliga representanten.
- Vem vill ta upp att man ska demonstrera 1 maj och att svenskarna är mesiga? Börja blogga och skriv själv. Eller så kan du få vara gästbloggare i min, fortsatte jag.
- Nä, jag är så dålig på att skriva. Men det är arbetarnas dag!
- Jag tycker det är jätteskönt med en ledig dag från det jobb man får ut sin lön ifrån. Då kan man spendera den dagen i trädgården, eller något, sa jag.
- Men, tänk om de som bestämmer kommer på att den dagen inte fyller någon funktion alls längre och beslutar om att ta bort den helgdagen, säger fackliga representanten.
- Då går vi ut och demonstrerar, säger en annan arbetskamrat vid fikabordet bredvid!
-Ja, det gör vi, säger jag!
Men jag tror bestämt att jag tänkte, troligen inte, för svenskarna är så mesiga.

Det här inlägget blev nog inte precis som den fackliga representanten ville att det skulle bli. Men det struntar jag i eftersom jag egentligen inte bryr mig om vad andra tycker och tänker om mig. Bara jag kan få dem att le en smula.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar